UITLEG

Cookieverklaring

BELANGRIJKE INFORMATIE

Banken en verzekeraars zijn grote instituten die weinig mogelijkheden hebben om u persoonlijk bij te staan. Wanneer u verdrinkt in de voorwaarden of eigenlijk niet goed weet welke verzekering het best bij u past, dan wilt u kunnen vertrouwen op een onafhankelijke partij die u persoonlijk aandacht geeft. RISK Direct is niet de grootste financieel dienstverlener. Juist daarom spant iedereen zich extra in om u een excellente en persoonlijke service te bieden. Waarom? Omdat het beter kan, zonder groter te zijn!

 

ONZE DIENSTVERLENING

RISK mag bemiddelen voor meer dan 100 maatschappijen. Hierdoor behoren wij tot de groep van ongebonden en onpartijdige bemiddelaars. Er zijn ook maatschappijen die aan RISK een volmacht hebben verleend. Dit betekent dat wij namens de verzekeraar de verzekering direct mogen afsluiten. Op deze pagina vertellen wij hoe wij verzekeren.

Voor de productgroepen beleggen, consumptief krediet, sparen & betalen behoren wij tot de groep van verbonden bemiddelaars. Er is geen enkele financiële instelling die een eigendomsbelang of zeggenschap heeft in onze onderneming.

Verzekeren doen wij binnen RISK op de volgende vier manieren:

 

Adviseur

Er zijn zeer veel aanbieders van financiële producten en diensten. Via vergelijkingsprogramma’s maken wij een objectieve analyse van een groot aantal van deze aanbieders. Hieruit selecteren wij het aanbod dat het beste past bij uw persoonlijke wensen. Uw persoonlijke wensen zetten wij af tegen een aantal factoren zoals de hoogte van de premie en de kwaliteit van de voorwaarden. Vanwege deze werkwijze treden wij op als ongebonden en objectieve bemiddelaar. Er zijn mogelijk ook andere aanbieders van verzekeringen die voor u geschikt zijn. Als u dat wilt, kunnen wij ook deze aanbieders in ons advies betrekken.

Of u nu al uw verzekeringen via ons regelt of slechts een deel daarvan, is het van groot belang dat wij een volledig beeld van uw situatie hebben. Dit stelt ons in staat om een afgewogen risicoanalyse te maken en u te adviseren over eventuele belangrijke risico’s die nog niet zijn gedekt. Indien wij constateren dat bepaalde risico’s onverzekerd blijven, brengen wij u hier graag van op de hoogte. Op deze manier zorgen wij ervoor dat u optimaal verzekerd bent, wat uiteindelijk in uw beste belang is.

 

Schadeverzekeringen en Volmacht

Voor schadeverzekeringen zoals auto, inboedel en opstal, hebben wij de bevoegdheid om zowel te adviseren als te bemiddelen. Daarnaast zijn wij verbonden aan ons volmachtbedrijf RISK Assuradeuren B.V. Zij beschikken op het gebied van schadeverzekeringen over diverse volmachten van verzekeringsmaatschappijen. Dit houdt in dat RISK Assuradeuren van deze maatschappijen de bevoegdheid (en het vertrouwen) heeft gekregen om voor onze relaties zelf verzekeringen te accepteren en schades te behandelen en af te wikkelen. Daarom kiezen wij ervoor om veel producten in onze volmacht te sluiten. Klik hier voor een overzicht van de maatschappijen waarvan RISK een volmacht heeft.

 

Levensverzekeringen

Levensverzekeringen bestaan in vele vormen, variërend van eenvoudige producten, zoals uitvaartverzekeringen, tot complexe producten, zoals pensioenvoorzieningen. Ook verzekeringen die bedoeld zijn voor de aflossing van uw hypotheek vallen onder levensverzekeringen. Voor al deze varianten kunt u bij ons terecht, waarbij wij u graag adviseren en begeleiden in het maken van de juiste keuze.

 

Beursmakelaar in assurantiën

Voor grote en complexe risico’s (bijvoorbeeld een groot kantorencomplex), zoeken wij de verzekeringsbeurs op. Deze risico’s zijn namelijk zo groot dat zij niet in hun geheel in onze volmacht passen of bij één verzekeringsmaatschappij verzekerd kunnen worden. Op de verzekeringsbeurs tekenen verzekeraars zich in voor een gedeelte van het totale risico. De verzekering is pas rond als het risico volledig gedekt is. Hierdoor kunnen wij ook bij grote en complexe risico’s zorgen voor een volledige dekking, waarbij de belangen van de klant centraal staan.

Hoe vergelijken wij?

Handelend als financieel adviseur maken wij samen met u een overzicht van de financiële risico’s waar u mee te maken heeft. Daarbij kunnen wij u adviseren over de financiële producten, die naar onze mening aansluiten bij uw persoonlijke wensen en omstandigheden. Vervolgens kunnen wij ook voor u optreden als bemiddelaar bij een financiële aanbieder. Dit houdt in dat wij u begeleiden bij het afsluiten van de geadviseerde producten. Wij nemen contact op met aanbieders van financiële producten en vragen een offerte op. U kunt dan via onze bemiddeling dit financiële product afsluiten.

Wij bemiddelen en adviseren zowel in eenvoudige als in complexe producten.. Eenvoudige producten zijn bijvoorbeeld de inboedel- en opstalverzekering. Daarnaast bestaan er binnen de financiële markt ook complexe producten. Binnen de Wet op het financieel toezicht worden deze gedefinieerd als producten die zijn opgebouwd uit minstens twee verschillende financiële producten, Ten minste één van de producten is voor de waardeopbouw afhankelijk van de ontwikkelingen op de financiële markt of andere markten. Voorbeelden hiervan zijn levensverzekeringen, hypothecaire kredieten en beleggingsrekeningen. Indien u ons om advies vraagt over een complex product, stellen wij eerst een klantprofiel op. Dit is wettelijk verplicht en houdt in dat wij u vragen zullen stellen over uw (toekomstige) financiële positie. Daarnaast brengen wij uw kennis, ervaring en uw doelstellingen op financieel gebied in kaart en stellen uw risicobereidheid vast. Op basis van dat klantprofiel geven wij u een passend advies over de financiële producten die u naar onze mening nodig heeft en die op de markt door financiële instellingen (verzekeraars of banken) worden aangeboden. Zodra u een keuze heeft gemaakt, kunnen wij contact leggen met de desbetreffende aanbieder(s) en de financiële overeenkomst(en) tot stand brengen. Wilt u andere producten vergelijken? Via onze partner Besparen.nl kunt u bijvoorbeeld energie vergelijken.

 

Hoe verdienen wij aan het vergelijken van verzekeringen?

De verzekeringsbranche blinkt niet uit qua transparantie. Wij zijn als bemiddelaar juist een groot voorstander van volledige duidelijkheid. Het is zelfs ons bestaansrecht. Als verzekeraars en banken zelf heel duidelijk zouden maken wat de verschillen zijn in het oerwoud van dekkingen, kleine lettertjes en premies, dan zouden wij wellicht overbodig zijn.

 

Aan de andere kant is het ook echt vaak lastig om te begrijpen wat in een specifieke omstandigheid bijvoorbeeld de beste verzekering is. Niet iedereen vindt het even leuk om zich in verzekeringen en financiële producten te verdiepen. Wij wel!

 

Wij zijn constant met verzekeraars in gesprek om de beste voorwaarden en de beste tarieven (premies) aan te kunnen bieden. We doen dit met een team van 10 collega’s in Utrecht. Je kunt ons mailen, appen en bellen voor vragen en adviezen. Ook investeren we veel in nieuwe diensten en technieken om het vergelijken nog gemakkelijker te maken. We helpen je ook bij een schade of behandelen de schade zelfs helemaal voor je.

 

Wij proberen je altijd  van het beste advies te voorzien in jouw situatie. Daarbij vinden we het belangrijk dat het product voor jou actueel blijft. Daarom verwerken wij wijzigingen die je aan ons doorgeeft, maken wij een overzicht van jouw verzekeringen, controleren wij of het product nog past bij jouw wensen en behoeftenen vergelijken we de markt voor jou.

 

We doen dus heel veel meer dan een vergelijking maken voor jouw situatie. Als je via onze website een verzekering of financieel product afsluit, ontvangen wij hiervoor een vergoeding van de verzekeraar. Deze vergoeding kan eenmalig zijn of doorlopen zolang de verzekering loopt. Vergoedingen van verzekeraars worden ook wel provisie genoemd.

 

Alle vergoedingen bij elkaar opgeteld is de omzet van ons bedrijf. Dat is dan nog geen winst. Alle kosten moeten er dan nog vanaf. Dus de kosten van al onze adviseurs, de IT-specialisten, de huur van de panden en dergelijke. Onze gemiddelde nettowinst is gemiddeld 7% (berekend over de laatste 10 jaar).

 

Hoeveel wij als vergoeding ontvangen op een bepaalde verzekering maken we inzichtelijk op de offerte en op de polis. Je ziet daar bijvoorbeeld staan: “Adviseursvergoeding”. Dit betreft dan de vergoeding per betaaltermijn.

 

SAMENWERKING RISK DIRECT EN RISK ASSURADEUREN

Risk Direct werkt samen met RISK Assuradeuren, beide onderdeel van Risk Groep B.V. Om onze klanten een helder beeld te geven van onze dienstverlening binnen deze samenwerking, is het belangrijk dat zij ook inzicht hebben in de rol en diensten van RISK Assuradeuren.

RISK Assuradeuren is te omschrijven als een financiële groothandel. In de  “schappen” liggen tal van producten die afkomstig zijn van verzekeringsmaatschappijen, hypotheekverstrekkers, banken, financieringsmaatschappijen of producten van hun eigen huismerk. RISK Assuradeuren kan alle producten leveren omdat zij handelen als gevolmachtigd agent of omdat zij toegang hebben tot vele agentschappen. Om duidelijk aan te geven wat dit betekent, hebben wij hieronder op een toegankelijke wijze beschreven wat het begrip “gevolmachtigde agent” inhoudt.

 

Gevolmachtigd agent

Een verzekeraar, hypotheekbank of financieringsmaatschappij kan een organisatie (bijvoorbeeld RISK Assuradeuren) de bevoegdheid geven om namens hen op te treden. Dit betekent dus dat wij als “maatschappij” mogen handelen. De invulling van de bevoegdheid bevat het behandelen, accepteren, verwerken van aanvragen en beheren van verzekeringen, financieringen of andere financiële producten.

Het voordeel van een volmacht betekent dat u als klant slechts één aanspreekpunt heeft voor al uw financiële vragen. Het hebben van een volmacht zorgt ervoor dat wij sneller en efficiënter onze dienstverlening kunnen uitoefenen. Wilt u weten wat een gevolmachtigd agent precies is en welk voordeel u hierbij heeft? Klik dan hier.

 

Procedure voor conflicterende belangen

Hoewel we ons volmachtbedrijf en onze rol als tussenpersoon in afzonderlijke rechtspersonen uitvoeren, is er geen volledige scheiding van taken. Een volledige taakscheiding tussen beide zou er dan voor zorgen dat de werkzaamheden minder vlot verlopen.  Het kan voorkomen dat er een conflicterende situatie ontstaat tussen onze functie als gevolmachtigde en onze functie als tussenpersoon. Wij hanteren hiervoor het navolgende beleid: 

De feitelijk leider van het volmachtbedrijf is eindverantwoordelijk voor het volmachtbeleid; Indien de genoemde procedures, werkinstructies en kwaliteitsdocumenten geen duidelijkheid geven over hoe in een bepaalde situatie (met betrekking tot de verleende volmachten) gehandeld dient te worden, beslist de feitelijk leider van het volmachtbedrijf. De feitelijk leider is de persoon die verantwoordelijk is voor de dagelijkse aansturing van de activiteiten van de gevolmachtigde agent en als zodanig is geregistreerd bij de AFM.

Afwijkingen van de procedures, werkinstructies en andere documenten worden alleen toegestaan binnen de grenzen van de verleende volmachten en na schriftelijke toestemming van de feitelijk leider van het volmachtbedrijf. Als de afwijking buiten de grenzen van de verleende volmachten valt, is daarnaast ook schriftelijke toestemming van de volmachtgever vereist.

Indien er bij een schade gediscussieerd wordt over de schuldvraag en er zijn twee of meer van onze (volmacht)verzekerden bij betrokken, dan wordt de schaderegeling geheel of gedeeltelijk uit handen gegeven aan een van de betrokken verzekeraars/volmachtgevers. In de volgende specifieke gevallen zal hier sprake van zijn: 

  • Coulance schade-uitkering
  • Uitbetalen van een niet gedekte schade
  • Niet gedekte schade afwijzen
  • Conflicterende schuldvraag tussen één of meerdere verzekerden
  • B/M terugval al dan niet toepassen bij een niet afgewikkelde schade (discussie over schuldvraag)
  • Een te laag premie-tarief hanteren
  • Korting verlenen (bijv. extra B/M-treden) op de premie
  • Een te zwaar risico in volmacht accepteren
  • Onvoldoende of geen preventieve maatregelen eisen, waar deze wel vereist zijn
  • Afwijken van de geldende opzegtermijn
  • Afwijken van de premie respijt termijn (dekking niet opschorten bij non-betaling.
 
 

Business partners

RISK Assuradeuren mag bemiddelen voor meer dan 100 maatschappijen. Hierdoor behoren wij tot de groep van ongebonden en onpartijdige bemiddelaars. Er zijn ook 15 maatschappijen die aan RISK een volmacht hebben verleend. Dit betekent dat wij namens de verzekeraar de verzekering direct mogen afsluiten.

Voor de productgroepen beleggingen, consumptief krediet, sparen & betalen behoren wij tot de groep van verbonden bemiddelaars. Er is geen enkele financiële instelling die een eigendomsbelang of zeggenschap heeft in onze onderneming.

 

Volmachten

De volgende maatschappijen hebben aan RISK Assuradeuren een volmacht verleend:

 

Arag

Ansvar Idea

ASR

Samenwerking Glasverzekering

Avéro Achmea

DAS

Allianz Assistance

Liberty Mutual

Maaslloyd

Anker Insurance

FATUM

Rhion

Nationale-Nederlanden

HDI

Unigarant

Chubb

Allianz

Squarelife

 

Protocol Volmacht

Het protocol volmacht bevat afspraken over een transparante, beheerste en integere bedrijfsvoering door verzekeraars en gevolmachtigde agenten. Een volmacht wordt door de verzekeraar gegeven of verlengd indien de gevolmachtigde agent het protocol volmacht naleeft. Het protocol is binden voor de leven van het Verbond van Verzekeraars die volmacht geven in de zin van de Wet op het financieel toezicht (Wft) aan gevolmachtigd agenten. Verzekeraars geven en verlengen een volmacht. Download het Protocol_Volmacht.


DIENSTENWIJZER

Op grond van de Wet op het financieel toezicht (Wft) verstrekken wij u voorafgaand aan de totstandkoming van een financiële overeenkomst de onderstaande informatie. De complete tekst van de Wft kunt u vinden op de website van de Autoriteit Financiële Markten (www.afm.nl).


Bedrijfsgegevens

Naam: RISK Direct

Kantooradres: Papendorpseweg 99, 3528BJ Utrecht

Postadres: Postbus 628, 3500AP Utrecht

Telefoon: 030-634 62 44

AFM nummer: 12012535

KvK nummer: 69653852

KiFiD nummer: 300.008506


Onze relatie met verzekeraars

Wij zijn adviesvrij. Dat wil zeggen dat wij vrij zijn om te kiezen met welke verzekeraar wij zaken doen. Geen enkele bank of verzekeraar heeft een deelname in ons bedrijf.


Kamer van Koophandel (KvK)

Iedere onderneming moet ingeschreven staan in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel (KvK). RISK Direct (handelsnaam van RISK Direct B.V.) staat ingeschreven in dit openbare handelsregister onder KVK-nummer 69653852.

Wat verwachten wij van u?


Wij vertrouwen erop dat u ons volledig en correct informeert, omdat dit in uw eigen belang is. Mocht later blijken dat de verstrekte informatie onjuist of onvolledig was, dan kan dit invloed hebben op de dekking van de verzekering of een eventuele schadeuitkering. Zorg er daarom voor dat u de gevraagde informatie volledig en correct aanlevert.


Verzekeringskaarten

Hier staan alle verzekeringskaarten die beschikbaar zijn voor de klant. Wij vinden het belangrijk dat u in één oogopslag de belangrijkste kenmerken van een verzekering ziet. Wat is wel en wat is niet verzekerd? Wat wordt er vergoed? Wat zijn de belangrijkste uitsluitingen? De antwoorden op deze vragen staan in de Verzekeringskaart. 

Omdat Verzekeringskaarten juridisch niet dezelfde waarde hebben als polisvoorwaarden, zijn de kaarten uitsluitend informatief. U kunt aan de inhoud ervan dan ook geen rechten ontlenen.

Met de Verzekeringskaart kunt u beoordelen of dit voor u de juiste verzekering is. Ook kunt u de Verzekeringskaarten vergelijken met elkaar voor een beter inzicht.

(Hier staan alle verzekeringskaarten)


KLACHTEN

Wij doen ons uiterste best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Mocht u toch een klacht hebben over onze dienstverlening, neem dan zo spoedig mogelijk contact met ons op. U kunt uw klacht mailen naar info@risk-direct.nl of bellen naar 030-6346244. We zijn op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur. Alle klachten worden behandeld volgens onze interne klachtenprocedure. Wij streven ernaar om u binnen 3 werkdagen te voorzien van een antwoord. 

Als wij er na behandeling van de klacht samen niet uitkomen, kunt u zich wenden tot het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Ons kantoor heeft zich geconformeerd aan de bindendheid van de uitspraken van de Geschillencommissie Kifid. Wij zijn aangesloten bij het Kifid onder aansluitnummer 300.008506.  De contactgegevens van het Kifid zijn als volgt:


Kifid

Postbus 93257

2509AG Den Haag

consumenten@kifid.nl

070 – 333 8 999

www.kifid.nl

Bent u niet tevreden met de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u deze voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform. Daarnaast kunt u zich wenden tot de civiele rechter.